Våra fyra hållbarhetsdimensioner

 

Ekonomisk hållbarhet

Vi vill vara ett konkurrenskraftigt företag som drivs hållbart. Ekonomisk hållbarhet handlar framförallt om att ha en så resurseffektiv verksamhet som möjligt samt att göra välavvägda inköp och långsiktiga investeringar.

Ekologisk hållbarhet

Vi tar ansvar för att påverka vår miljö så lite negativt som möjligt. Den ekologiska hållbarheten innefattar allt som har med driften av anläggningen att göra, dvs. allt vi köper in, förbrukar och slänger, t.ex. tvål, pappersprodukter, avfall, energi- och vattenförbrukning, mat, kemikalier, transporter osv. Yasuragi är ett Svanen-märkt hotell och ISO 14001-certifierat.

Hållbart ledarskap

Det hållbara ledarskapet handlar om att skapa ett arbetsklimat där medarbetarna känner att de kan göra skillnad. Inte bara för den dagliga verksamheten utan även ur ett större perspektiv. Det är viktigt att lyssna till medarbetarnas behov och visioner och ge dem möjlighet att bidra till en mer hållbar värld både på ett personligt plan, i organisationen och i ett större samhälleligt perspektiv. En sedan länge känd sanning är att när vi mår bra så gör vi bra saker, dvs. Feel good, Do good.

Social hållbarhet

Vi tar ansvar för våra gäster ska må så bra som möjligt, men också för att vår verksamhet inte påverkar någon annan negativt. Vi jobbar med två slags social hållbarhet. Intern – Yasuragi som arbetsplats – och extern – Yasuragi som företag.

När andra tycker att vi är bra

 

De senaste utmärkelserna

Årets Miljöinitiativ av Svenska möten 2017
” Ett tänk kring hållbarhet långt utöver det vanliga – både ekologiskt, socialt och ekonomiskt. Som dessutom satsar på en hållbar livstid i alla led för gäster, samarbetspartners, anställda och alla andra. Alltsammans snyggt paketerat och med en genuin känsla.”

Guldfisken till Nordic Choice Hotels 2017
Nordic Choice Hotels vinner MSC:s hållbarhetspris Guldfisken för att de engagerar sig för levande hav. Som första hotellkedja i Sverige har de certifierat sig för att kunna servera MSC-märkt sjömat.

Hedersomnämnande SSQ Award 2015
”Yasuragi har ett gediget hållbarhetsarbete under namnet Feel Good, Do Good for sustainable living. Yasuragi har minskat sin förbrukning av el, biodiesel, kemikalier, vatten och avfall. De har ett implementerings- och uppföljningskrav på avdelnings-chefer och en hållbarhetschef som arbetar mycket aktivt med hållbarhetsfrågor såväl på Yasuragi, som utanför arbetsplatsen. Målet är att företaget skall bidra till och även inspirera andra till en hållbar livsstil.”

Årets Spakök i Spa Awards 2015
”Yasuragi tar etik och hållbarhet ett steg längre i en varierande mångfald av japaninspirerande matkoncept.”

och lite till…

Bästa Miljöarbete i Arla Guldko 2015
Tillsammans med moderkoncernen Nordic Choice Hotels har Yasuragi utnämnts till vinnare i Arla Guldko, i kategorin ”Bästa Miljöarbete”. Arla Guldko är en landsomfattande tävling som lyfter fram och belönar de som satsar extra mycket på att sprida matglädje och göra ett bra miljöarbete.

Svenska Spahotells Branschpris 2014
“För att de visar att ett genomtänkt koncept håller i längden och kommer att bära in i framtiden. De anpassar tidens trender, krav och behov till att passa i kostymen. De förvaltar nuet för en bättre framtid. Hållbart var ordet!”

Finalist i Arla Guldko 2014, kategori Bästa Miljöarbete
Priset syftar till att varje år lyfta fram och belöna bra förebilder för att inspirera andra att satsa på matglädje och hållbarhetsarbete.

WeCare Hotel of the Year 2013
“Yasuragi är ett hotell som har satt hållbarhet på agendan i många år. Kontinuerligt arbete på alla avdelningar har gett goda resultat inom miljö, god respons, höga poäng av gästerna och god förankring hos de anställda. Hotellet använder hållbarhet som ett sätt att skapa luxuöst välmående och extraordinära matupplevelser och visar att det är fullt möjligt att förena lyx och hållbarhet på ett sätt som sätter gästerna i centrum.”

 

Utmärkelser