Kom i kontakt

Yasuragi finns här för dig. Här nedan följer några övningar för att du i din vardag ska kunna öka din medvetenhet, bli mer stresstålig och komma mer i kontakt med dig själv.

Vi finns här oavsett om du som chef eller medarbetare själv behöver välbehövlig återhämtning och utrymme för nya tankar eller om du när tid är, vill ge din arbetsgrupp ny energi och bättre samarbetsförmåga. Hos oss finns ett helhetstänk. Vi människor har många roller i livet, inte endast arbetstagare. Vi är framför allt just människor som påverkas av olika omständigheter.

Yasuragi erbjuder japanska bad, hotell, restauranger, välgörande natur och ett konferensutbud med syfte att ge en positiv effekt på nervsystemet och kroppen. Vi vill ge er nya insikter som resulterar i goda vanor och ny energi. Det är en investering i både företaget och den enskilde medarbetaren.

Kontakt med oss får du via: mote@yasuragi.se eller 08-7476300

HUR ANDAS DU?

Andningsmedvetenhet. Våra andetag är en spegling av vårt inre tillstånd. Är du medveten om hur du andas när du är glad, ledsen, arg eller tillfreds?

Genom att bli medveten om din andning kan du skapa inre ro, bli mer klartänkt och få ny energi. Med medvetenhet om din andning kan du själv reglera din andning i olika situationer. Vid olika former av stress reagerar kroppen med återhållen andning och ytliga, korta andetag. Vi andas då högt upp i bröstkorgen. När vi känner oss avspända och i kontakt med vårt sanna jag blir andhämtningen långsammare och djupare, vilket underlättar kroppens avspänning. Det gör bl a att hjärnans aktivitet förändras från de stimulerande betavågorna till de lugnande alfavågorna, vilket förändrar hjärnans uppfattning av stress och smärta så att vi blir mer toleranta. Det kan vara en utmaning att hantera den enorma mängd stimuli vi dagligen utsätts för och samtidigt behålla en avslappnad och rytmisk andning. Här får du 3 övningar att använda för ökad andningsmedvetenhet.

HUR LYSSNAR DU?

Att lära sig lyssnandets konst handlar inte bara om att lyssna utåt, utan även inåt. När vi lyssnar med hela vår uppmärksamhet skapar vi tillitsfulla relationer, vilket ger ökad trygghet och färre konflikter. För att verkligen leva uppmärksamt kan vi behöva öva en icke-dömande attityd och skapa en medveten livshållning.

Genom övningar i medveten närvaro och meditation kan vi få syn på vårt dömande och sakta låta det upplösas. Med tiden kan du på så sätt skapa ett förhållningssätt som gynnar inte bara dina relationer till andra, utan även den till dig själv. Våra sinnen är vana att ständigt tycka, tänka, värdera och döma det vi upplever. Det går dock att kultivera ett icke-dömande förhållningssätt, där vi lär oss att vara med det som är oavsett vad det är eller vad vi tycker om det. Med övning kan vi skapa distans till våra omdömen och få tillgång till ett slags mellanrum, utifrån vilket vi får en valmöjlighet att medvetet agera snarare än reagera och därmed möjlighet att tänka nytt. Klicka på knappen så får du 3 övningar för att öva acceptans och icke-dömande och längre ned finns en film med en enkel instruktion till zenmeditation.

HUR RÖR DU DIG?

Din kropp, likt dina andetag är ditt ankare ned i det som är här och nu. Genom att bli medveten om hur du rör dig kan du bli mer närvarande i stunden, oavsett om du rör dig snabbt eller långsamt. Börja med att röra dig långsamt och medvetet, så kommer du småningom även att kunna vara närvarande i det snabba steget.

I den japanska zentraditionen finns en metod som heter Kinhin, gående meditation. Den används i kombination med den sittande formen av meditation, zazen. Kinhin kan dock med fördel även användas som en egen form för att medvetandegöra andning och rörelse. Använd nedan instruktioner för att öva dig i att röra dig medvetet. Ta det sedan med dig in i din mer kraftfulla fysiska träning, som även den ger dig motståndskraft mot stress. Att vara fysiskt aktiv är i sig en form av stress för kroppen med ökad puls, höjt blodtryck och mer kortisol i blodet. Om du däremot tränar regelbundet kommer kortisolet inte att öka lika mycket och sjunka till lägre nivåer efter varje träningspass. På så sätt skapar du en motståndskraft mot övrig, inte alltid självvald, stress som kan dyka upp i livet. Genom att träna lär du alltså kroppen att inte reagera så starkt på stress.

Chefen tipsar

Kristofer Skoglund är Commercial Director på Yasuragi. Här ger han dig sina tips på hur du enkelt i din vardag kan skapa mer medvetenhet och stilla ditt nervsystem för att bli mer klartänkt, kreativ och effektiv i ditt liv. Med grund i den japanska traditionen visar Kristofer här tre enkla övningar du kan göra hemma eller på kontoret.

Shin kokyo ho – andningsövning


Lär mer om andning HÄR


Kinhin – gående meditation


Lär mer om Kinhin och kroppsmedvetenhet HÄR


Zazen – zenmeditation


Lär mer om närvaro och zenmeditation HÄR

Kontakta oss

Vår förhoppning är att vi väckt din nyfikenhet kring Yasuragi och vår affärsidé. Du är hjärtligt välkommen att kontakta oss för att få mer inspiration kring vad vi erbjuder och kan bidra med för dig som individ eller för din företagsgrupp.

Kontakta oss på tel 08-747 63 00 eller mote@yasuragi.se

För att göra det enkelt för dig som beställare att genomföra ett riktigt bra möte för deltagarna får du redan från början hjälp av våra erfarna mötessäljare. De hjälper dig med praktiska detaljer i planeringen och gör allt för att säkerställa att vi levererar den förväntade upplevelsen så att ert möte når sitt syfte!

För stora möten tillhandahåller vi en producent som hjälper er leverera det bästa mötet för er.

Vi hjälper er även med deltagarhantering där vi kan skapa en hemsida för information och program och även skicka inbjudan till alla deltagare. Fråga gärna oss så berättar vi mer.

 

Lexus

“Your hotel is fantastic but would be nothing without a great team! And you delivered to our guests and ourselves a great experience, that surely drives you to success for years.”

Lexus

 

Move Management

“Magiska Yasuragi – en plats som ger energi, lust och välmående. I en miljö där människor mår bra skapas förutsättningar att hitta styrkan i sig själva och med det våga mer. Nyckeln till en modigare och roligare värld.” Se film från Move Management’s event på Yasuragi.

Move Management

 

Teknova

“Vi hade en oerhört bra vistelse hos er i trevlig miljö och så supertrevlig personal. Vi har i vår ledningsgrupp aldrig tidigare blivit så väl omhändertagna vid våra konferensresor. Vi kommer definitivt tillbaka.”

Annica Johansson
Teknova

 

Förvaltningsdomstolen

“Tack för ett professionellt och varmt bemötande. Vi återkommer, om inte förr, i maj nästa år.”

Förvaltningsdomstolen i Karlstad

Bayer

“Det var helt fantastiskt bra och allt fungerade perfekt! Serveringspersonalen var ovanligt trevliga. Det var en upplevelse utan dess like – som jag njöt!!”

Bayer

Swedavia

“Jag har just fått återkoppling från mitt gäng som var hos er och de är mycket nöjda med vistelsen. Allt runt middagen var suveränt och de är mycket glada och nöjda!”

Elisabet
Swedavia

Yasuragi en del av Svenska Möten

Svenska Möten är experter på möten och hjälper företag och organisationer att utvecklas genom att ta tillvara  kraften i det personliga mötet. Att Yasuragi är utvald av Svenska Möten innebär en garanti för dig som kund att vi möter höga kvalitetskrav och är certifierade enligt Svenska Mötens klassificeringssystem.
Yasuragi äger  Svenska Möten tillsammans med ca 130 andra utvalda mötesanläggningar runt om i Sverige. Liksom alla övriga anläggningar är vi Svanenmärkta eller medlemmar i Svanens nätverk. Läs mer på www.svenskamoten.se

Detta sigill finns bara på anläggningar utvalda av Svenska Möten.

MÖTESPAKETLOKALERMATENBEHANDLINGARAktiviteterKontakt